br להיפתח מחדש: כיצד להגיד ״לא״ באהבה? -->

יום רביעי

כיצד להגיד ״לא״ באהבה?



כולנו מכירים את הקושי לומר ׳לא׳ לאנשים קרובים שמבקשים מאיתנו משהו. קשה לנו לומר ׳לא׳ כי בסתר אנחנו צריכים אהבה, אישור וקבלה מאותם אנשים. למה זה קורה? כי אנחנו חיינו עד כה בעידן שבטי, עידן של תמיכה אחד בשני, אבל עכשיו אנחנו עוברים לעידן האינדבידואלי שמתבסס על העידן השבטי. כשאנחנו אומרים ׳כן׳ כשלמעשה רצינו לומר ׳לא׳, אנחנו למעשה אומרים: ״אתם תתמכו בנו ואנחנו נתמוך בכם, גם כאשר בא לנו לומר לכם ׳לא׳ אנחנו נשתוק ונעשה את מה שאתם מבקשים על מנת שתמיד תהיה תמיכה הדדית ושהדיל הלא מילולי הזה יתקיים״.


בעולם החדש שאנחנו נמצאים בו, כבר אין מקום יותר לומר למישהו ׳כן׳ לא אמיתי. זהו נגמר… אנחנו כבר נמצאים בעידן שבו אנחנו חייבים להיות אינדבידואלים ביחד עם הרצון לתמוך ולעזור לקרובים אלינו, והאינדביאוליות נעשית יותר ויותר חזקה. אי אפשר להתעלם יותר מצבים שבהם נאמר ׳כן׳ אבל נתכוון ל׳לא׳.  אנחנו ישר נרגיש את זה בכאב רגשי ולפעמים בכאבים פיזיים.


בעולם החדש אנחנו מגלים שאנחנו חייבים להיות אותנטים עם עצמנו ולראות שלמעשה הפחד שינטשו אותנו, שלא יעריכו ויקבלו אותנו, אלו הם פחדים שכבר לא משרתים אותנו אלא רק מעכבים אותנו, אין צורך בהם יותר. אנחנו מתעוררים לעולם שבו ישנה החלטה חדשה, לא החלטה של ׳כן׳ ו׳לא׳ שבאים מפחד הישרדותי, אלא החלטה שבאה מהלב, שהיא מלאה באהבה ובשפע ולכן אפשר לומר ׳כן׳ או ׳לא׳ מאהבה שבאה מעוצמה אישית.

שמתם לב איך אתם מאבדים את עצמכם כשאתם אומרים ׳כן׳ כשבעצם התכוונתם לומר ׳לא׳? ובזמן שחשבתם שתאבדו את הערכתם ואהבתם של אנשים אחרים, אתם מאבדים את האהבה והערכה שלכם לעצמכם. 
לומר ׳לא׳ אמיתי לאחר, זה לומר ׳כן׳ אוהב לעצמנו. כך אנחנו חווים הערכה עצמית שיוצרת מלא אנרגיה ואהבה, וכשיש מלא אנרגיה נותר רק רצון לתת אותה לאחר. כך שלמעשה כשאמרנו ׳לא׳ אמיתי, אמרנו ׳כן׳ אמיתי לעצמנו, וזה ממלא באהבה, שרק רוצה לצאת החוצה ולתת את עצמה לאחרים. 

פעם שאנשים היו מבקשים ממני לעשות משהו או פשוט מזמינים אותי, מבלי לחשוב יותר מדי הייתי אומר ׳כן׳. הייתי איש ה׳כן׳, הייתי מנסה להיות רוחני, אוהב, נחמד וטוב. הייתי עונה יותר ב׳כן׳ מאשר ב׳לא. הרבה פעמים ה׳כן׳ היה לא ממש נכון עבורי, בזמן שהייתי עושה את מה שהם ביקשו הייתי מרגיש תחושת מירמור פנימי וחוסר ביטחון שמלווה עם פחד. חשבתי שזה בסדר ושאתגבר על זה, ושאני צריך לעבוד על עצמי ולהרגיש טוב עם מה שאני עושה. 

אבל אז בשלב כלשהו גיליתי שלמעשה מאחורי ה׳כנים׳ הלא אותנטים שעניתי, יש מחשבות של פחד, של הילד הקטן שבי שמחפש אהבה אישור וקבלה מאחרים. מכירים את זה שמישהו ממש קרוב מבקש מאיתנו לעשות משהו עבורו, ובאותו הרגע עולה בתוכנו התנגדות, אבל אנחנו בכל זאת עושים את מה שביקש? 
שימו לב ששניה לפני שאנחנו עונים ב׳כן׳ לא אמיתי, עולות לנו מחשבות כמו: מה יקרה אם אגיד ׳לא׳? מה יגידו עליי? האם ימשיכו לאהוב אותי? אולי יעזבו אותי ואשאר לבד? אם אגיד ׳לא׳ הם לא יתנו לי את מה שאני רוצה אחר כך.

בשלב כלשהו החלטתי לבדוק את אותן מחשבות ולהבין בדיוק ממה אני מפחד. כשבדקתי מה מפחיד אותי מלומר ׳לא׳, הבנתי איך אני מותנה לענות ב׳כן׳ לכל כך הרבה מצבים שמגיעים מהפחד לאבד, שלא יאהבו אותי, או שלא יעריכו אותי. ויותר מכל שמתי לב איך אני מאבד את עצמי כשאני אומר ׳כן׳ כשבעצם הכוונתי לומר ׳לא׳, ובזמן שחשבתי שאני אאבד הערכה ואהבה ממישהו אחר, אני מאבד את האהבה והערכה שלי לעצמי. 
הבנתי שלומר ׳לא׳ אותנטי לאחר זה לומר ׳כן׳ אוהב לעצמי.

אך אז גם כשהתחלתי לומר ׳לא׳ אמיתי לדרישות של אנשים, המשכתי לתרץ את ה׳לא׳ שלי ולהסביר למה עניתי ב׳לא׳. דבר שגרם לי עדיין לחוש עצוב וממורמר, כאילו אני צריך להתנצל על הבחירות שלי.
אז לקחתי את זה שלב אחד קדימה, וכשהרגשתי שעולה בתוכי התשובה ׳לא׳, אמרתי רק ׳לא׳, מבלי לנסות להסביר את עצמי באותו משפט. העוצמה שבלומר ׳לא׳ ללא לנסות להסביר למה, היא כל כך חזקה, שהחוויה מחברת מאוד לאהבה עצמית ולביטחון. 

אז אם קשה לכם לומר ׳לא׳, ואתם רוצים לתרגל את החוויה הזאת (מומלץ בחום). הנה משפטים שאני מלמד בסדנאות ומפגשים אישיים שאני מעביר. תוכלו לבחור מתוכם כמה עבורכם, ונסו אותם באומץ עם חבריכם ואפילו עם קרובי משפחה. 

לפני שאתם קוראים אותם נסו לדמיין מישהו קרוב (כמו בן/בת הזוג, אמא, אבא) מבקש מכם לעשות עבורו משהו וממש לא בא לכם לעשות אותו. אתם יכולים לענות ב:

המשפטים ל׳לא׳ אותנטי
(אפשר להוסיף אחרי המילה ׳ולא׳ את המילים: אני לא רוצה/מוכן/מעוניין).

אני אוהב/ת אותך, ועדיין התשובה שלי היא לא.
תודה ששאלת, ולא.
אני שומע/ת מה שאת/ה אומר/ת, ולא.
אני מבינ/ה, ולא.
אני שומע/ת אותך, יתכן ואת/ה צודק/ת, ולא.
את/ה צודק/ת, ולא.
אני מבינ/ה, ולא. יש עוד משהו שאת/ה מציע/ה?
יקר/ה, תודה על ששיתפת אותי במה את/ה רוצה ממני, ולא.
אני רואה שזה עובד עבורך, ולא.
אני מפחדת לומר לך "לא", בבקשה תתמוך בי, וכרגע התשובה שלי היא לא.
אני מבולבל/ת כרגע, ועד שאקבל בהירות התשובה היא לא.
אני עדיין לא יודע/ת. בבקשה תשאל/י אותי שוב מאוחר יותר.
אני מכבד/ת את הצורך שלך, והתשובה שלי היא לא.
לא, תודה.

שימו לב האם מרגיש לא נעים לומר את המשפטים האלו, אילו פחדים יושבים ברקע שגורמים לנו להיות באשמה או בחוסר נעימות?


התוצאה של התירגול הזה, מביאה כל כך הרבה הערכה עצמית, שיוצרת מלא אנרגיה ואהבה, וכשיש מלא אנרגיה נותר רק רצון לתת אותה החוצה. כך שלמעשה כשאמרתי ׳לא׳ אמיתי, התמלאתי באהבה, ועכשיו אני רק רוצה לחלוק אותה החוצה. 

לקביעת פגישה אישית - 054-7504-154

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה שלי לעדכונים על פעילויות, סדנאות וקורסים לחצו כאן

לקריאת מאמרים נוספים לחצו כאן

למידע נוסף על קורסים וסדנאות קרובות עם ליאב לחצו כאן

מאמרים פופולארים:

מאמרים נוספים