br להיפתח מחדש: למה המחשבות השליליות נשארות? -->

יום רביעי

למה המחשבות השליליות נשארות?

מחשבות הן כמו בועות סבון גדולות. בסוף מתפוצצות כאילו לא היו...
מה קורה כשאנחנו חושבים מחשבה חיובית? כמו "אני אוהב/ת את החיים",
"כייף לי פה", "אני אהוב/ה", "כולם מעריכים אותי", "החיים תומכים בי בכל רגע", "אני שופע/ת יצירתיות ואהבה"…? מרגישים את זה? כייף לחשוב ככה.

לכמה מכם עלתה המחשבה בפינה קטנה במוח:
״כן בטח…זה לא מציאותי לחשוב ככה"? "החיים הם לא רק יופי והרמוניה.."
אז אני שואל אתכם, האם אתם מאמינים למחשבות החיוביות האלו? או שיש בכם חלק קטן שלא מאמין? שמהסס? אם התשובה שלכם מהוססת, לכו רגע למקום השלילי הזה ובדקו למה אתם מאמינים לו? מאיזה סיבה?

התשובה פשוטה מאוד: כי יש לשכל שלכם הוכחות מהחיים, שהאמונות החיוביות הללו, אינן נכונות. עכשיו השאלה היא האם זה עוזר לכם לא להאמין במחשבות החיוביות הללו? האם באמת השכל הציל אתכם בכך שהוא נותן לכם הוכחות כיצד המחשבות החיוביות, לא אמיתיות?


למחשבות שליליות, יש מנגנון הישרדות הרבה יותר חזק ממחשבות חיוביות. למה? כי כשאנחנו מאמינים למחשבה חיובית, אנחנו פורחים, גדלים ונהיים יצירתיים. מחשבות חיוביות הן פתוחות, אווריריות וחופשיות ולכן הן לא צריכות הגנה, ולעולם לא יגנו על עצמן.

לעומת זאת מחשבות שליליות הן שקריות ולא אמיתיות, ולכן הן דורשות הרבה יותר מנגנוני הגנה על מנת לשמר את עצמן. זאת הסיבה שנראה כאילו הן שורדות הרבה יותר ממחשבות חיוביות. ומה הן עושות לנו אם לא ליצור מתח, כבדות, דיכאון ופחד?

ברגע שיודעים כיצד המנגנון של החשיבה השלילית עובד, אז מבינים את כל הטכניקות שהחשיבה השלילית משתמשת בהן על מנת לשמר על עצמה מהאמת, מהאור. וכך אתם נהיים מודעים לתהליך.

לפני שאכנס לטכניקות של החשיבה השלילית, חשוב להבין כמה דברים:

1. כל מחשבה נמצאת בראשכם כי היא רוצה בטובתכם. לכן חשוב לכבד אותן, ועם זאת לגלות כיצד הן עובדות, על מנת לעזור להן לקבל הבנה עמוקה יותר של המציאות.

לדוגמא: אם אני הולך במדבר ורואה לרחוק משהו בצורת נחש, המחשבות שלי יהיו מחשבות של מוות, סיכון. הן רוצות לעזור לי. לכן חשוב להקשיב להן. אך אם אתקרב מעט ואהיה בטוח שזהו נחש, אוכל לקבל הוכחה אמיתית. יכול להיות שאגלה שזה רק חבל ששוכב לו על האדמה, אך בנתיים עשיתי דרמה מאוד גדולה במחשבות שלי. כך אנחנו חיים בכל תחומי החיים ביום יום שלנו. אנחנו מאמינים למחשבות שלנו (ושל אחרים), לפני שחקרנו באמת.

2. מחשבה לא יכולה להתקיים אם אתם לא מאמינים לה. כלומר כל מחשבה חיובית או שלילית קיימת כי אתם מאמינים לה. ההבדל הוא שמחשבות חיוביות אין צורך לתחזק, לעומת זאת מחשבות שליליות דורשות תיחזוק תמידי. ועל מנת שתתחזקו אותן, המחשבות השליליות נעזרות בטקטיקות שונות שנועדו לכך שתמשיכו להאמין להן.


אחת הטקטיקות העיקריות ביותר, היא לומר: אם לא תאמינו לי, אתם תמותו, אתם לא תשרדו. לדוגמא: "הבוס שלי מעצבן אותי, אבל אם אגיד לו מה אני חושבת, הוא יפטר אותי, ואז לא יהיה לי כסף, ואם לא יהיה לי כסף, אני לא אשרוד ואמות."

למעשה המחשבה מתיישבת על הגוף שלכם כאמצעי לזיהוי עצמי, וגורמת לכם לחשוב שזה מה שיקרה אם לא תאמינו לה. תמיד היא תגיע בסוף שרשרת המחשבות שהיא מייצרת - למוות.

עכשיו, אם אתם אינטליגנטים, בטח תגידו, "אם לא תהיה לי מחשבה כמו אסור לקפוץ מהגג, אז אני אקפוץ. או אם לא תהיה לי מחשבה שמתבססת על פחד כמו להסתכל על הכביש כשאני חוצה אותו, אני אמות."

אומר לכם, שאינכם צריכים מחשבה כשאתם חוצים את הכביש, המנגנון ההישרדותי שלכם עובד נפלא בלי מחשבות שליליות. אינכם צריכים מחשבה שלילית בשביל לעצור את עצמכם בקצה ההר לפני התהום ולא להמשיך ללכת. זה פשוט קורה לבד.

לעומת זאת החשיבה השלילית תמיד תתיישב על הרגש שלכם, על הפחדים שקשורים למוות, עוד הרבה לפני שבכלל זה יכול להיות אפשרי במציאות.
במידה ואתם נוכחים, אין פחד ובאותו הרגע אתם סומכים על האינסטיקטים הטבעיים שלכם. לעומת זאת אם אתם פוחדים, האינסטיקטים שלכם לא יעבדו כמו שצריך ברגע האמת.

עוד טקטיקה מעניינת של מחשבה שלילית על מנת שתמשיכו להאמין לה, היא לספר לכם שאם אתם תאמינו לה, אתם תזכו במשהו חיובי, בסוג של פרס. המחשבה השלילית, משתמשת במחשבה חיובית על מנת לקיים את עצמה. זה פרדוקס, אבל זה קיים.

לדוגמא: "אם אמשיך להיות עצבני ועקשן יראו אותי ואני אזכה בהערכה וקבלה." מה שקורה הוא שהמחשבה השלילית משאירה אתכם בעתיד, במקום לחיות ברגע זה ולראות את היופי של המציאות שיש עכשיו. אך ברגע זה כשאתם במחשבות בעתיד, אתם במצב הרבה יותר גרוע מהפרס שתקבלו ואתם ממשיכים להתאמץ בתוככם למשהו שאתם יכולים לקבל ברגע זה.

טקטיקה נוספת של מחשבה שלילית, היא להעלים לכם את האפשרות בחירה. היא תייצר הוכחות שאין לכם אפשרות לבחור במשהו אחר חוץ מהמחשבה השלילית הזאת (דבר שמחשבה חיובית לעולם לא עושה).

המחשבה השלילית תיצור מחשבות נוספות שיגידו לכם שלא כדאי לכם לבדוק אם היא נכונה או לא, כי אם תגלו שהיא נכונה, חייכם יחרבו ויהפכו לגיהנום.
לדוגמא, אם יש לכם מחשבה שלילית כמו "אנשים לא אוהבים אותי", המחשבה הזאת תיצור עוד מחשבות כמו: ״לא כדאי לכם לבדוק האם האופציה הזאת נכונה או לא, כי אם תגלו שהיא אכן לגמרי אמיתית ושלא אוהבים אתכם, חייכם יחרבו לגיהנום ותהיו בודדים ונטושים כל ימי חייכם״

כך למעשה אתם נשארים להתבודד עם עצמכם ואתם כבר חיים את מה שאתם פוחדים שיקרה.

אתם רואים את האבסורד שבזה? המחשבה השלילית לא רוצה שתחקרו אותה. היא מחפשת כל דרך כדי לשרוד ולגרום לכם להאמין שהיא אמיתית. אך למעשה היא לא ממשית בכלל. רק אהבה ממשית.

אחת הטקטיקות הגרועות והסופיות שמחשבה שלילית תפעיל עליכם על מנת שתאמינו לה, היא לספר לכם שאף אחד לא רוצה באמת לעזור לכם (גם אלוהים/החיים), ואף אחד לא יכול, וגם אם כן ינסו לעזור לכם, אז כל מה שיגידו זה לא נכון. המחשבה תגיד לכם שכולם נגדכם והם רוצים רק לטובתם והם אנוכיים, והם לא רוצים בטובתכם כלל.

מהמצב הזה, הרבה אנשים נכנסים לדיכאון קשה. למעשה המחשבה השלילית ממציאה סיפור על מנת שתישארו איתה ולא תהיו פתוחים לרעיונות חדשים אפשריים שיכולים להרוס אותה. היא תעשה הכל על מנת שלא תלכו אל האור.

על מנת לצאת מהמצב הזה, עליכם לפתח אומץ לב וענווה. לתת למידע ועזרה מבחוץ להגיע אליכם. אתם לא בהכרח חייבים להאמין למה שמגיע, אך לפחות תהיו פתוחים לקבל ואז לחקור מתוך התנסות אם זה עוזר או לא.

ברגע שאתם מזהים את הטקטיקות האלו על כל מחשבה שלילית בזמן אמת, למחשבה השלילית אין כבר את הכוח להשפיע עליכם. ואז הכוח עובר לידיים שלכם, לאמת.

מחשבות שליליות הן לא אמיתיות באמת, מכיוון שהן צריכות תיחזוק והוכחות קבועות שהן נכונות. מחשבות חיוביות, באות מאהבה. הן אינן דורשות תיחזוק ולא דורשות הוכחות. ככה תדעו את ההבדל. הסירו מאמץ מיותר מחייכם, בדקו אם המאמץ שירת אתכם באמת. האם האהבה שלכם גדלה? האם האושר שלכם גדל? אלו השאלות החשובות.


שיהיו ימים נפלאים

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה שלי לעדכונים על פעילויות, סדנאות וקורסים לחצו כאן

לקריאת מאמרים נוספים לחצו כאן

למידע נוסף על קורסים וסדנאות קרובות עם ליאב לחצו כאן

מאמרים פופולארים:

מאמרים נוספים